Generațiile x, y, și z la locul de muncă – valori , așteptări și motivații
Abstract
Această lucrare își propune să dezvăluie care sunt valorile, așteptările și motivațiile angajaților dintr-o instituție de stat, care aparțin diferitelor generații. Am pornit de la partea teoretică a conceptului de echipă și munca în echipă, teoriile motivaționale și factorii motivatori prezentate în capitolul I.
În capitolul II am definit conceputul de generație, diferența dintre modul de gândire, atitudine, comportament și sistemul de valori ale acestor grupe de vârstă. În zilele noastre, este o problemă destul de actualizată și nerezolvată cum să gestionăm cerințele celor trei grupe de vârstă, cum să mulțumim și să fie satisfăcute nevoile fiecărui angajat pentru a-și aduce contribuția în organizație la nivelul maxim. Principalele motive pentru care există atât de multe cercetări efectuate asupra generațiilor de astăzi sunt că influențele drastice ale schimbărilor experimentate asupra indivizilor pot fi observate mai clar și cele trei generații lucrează împreună pentru prima dată în istorie. Înțelegerea fenomenului generațional și a diferenței sale cronologice, precum și a trăsăturilor membrilor generațiilor este importantă, deoarece aceste trei generații diferite, care au caracteristici diferite, care sunt separate una de cealaltă, coexistă brusc.
În capitolul III am realizat cercetarea cantitativă în cadrul instituției Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Galați,pentru a contura diferențele generaționale, valorile și preferințele angajatilor de diferite vârste și posbilile conflicte declanșate datorită diferntelor de vârstă. Eșantionul a fost constituit din 42 de persoane, angajați de diferite vârste din cadrul instituției . Drept metodă de culegere a datelor am utilizat chestionarul, întrebări tip grilă.
În urma chestionarului am determinat că valorile muncii din generația X au valoare extrinsecă mai mare, o valoare altruistă relativ neschimbată; au mai puține valori sociale și dețin valori intrinseci mai mari. Generația Y are o valoare extrinsecă ridicată. În plus, s-a constatat că generația Y și generația Z dorește să lucreze în echipă, aspiră să aibă mentori, feedback imediat, tactici practice de rezolvare a problemelor și se simte în largul său cu diversitatea și multitasking. În general, constatările lor au sugerat cu tărie că experiențele generaționale modelează valorile profesionale mai degrabă decât vârsta.