Avantajul competitiv la nivelul organizațiilor românești prin intermediul managementului instrumentelor CSR
Resumen
Această teză de doctorat abordează problematica dobândirii avantajului competitiv la
nivelul organizațiilor românești prin intermediul aplicării managementului instrumentelor CSR.
Scopul tezei de doctorat îl reprezintă cercetarea modalităților prin care organizațiile din industria
energiei electrice urmăresc să devină mai competitive, integrând în strategia lor generală
practicile de CSR. La momentul actual competiția dintre organizații a devenit tot mai puternică,
astfel că dorința de a obține un avantaj competitiv este prezentă în toate sectoarele economiei
naționale.
Capitolul 1 cuprinde aspectele conceptuale și metodologice specifice dezvoltării
managementului CSR în cadrul organizațiilor din România, conceptele cheie, evoluția și
importanța managementului CSR, strategii de responsabilitate socială corporativă,
responsabilitatea socială văzută ca sursă de avantaj concurențial, demersul strategic CSR,
analiza comparativă dintre CSR și relații publice și revizuirea literaturii de specialitate în
domeniul managementului CSR prin intermediul softului VOSviewer.
Partea aplicativă cuprinde patru capitole. Astfel, în capitolul 2 este prezentat cadrul
actual al utilizării instrumentelor CSR în strategia generală a organizațiilor românești din
industria energiei electrice. În realizarea acestui capitol am prezentat atât dinamica și tendințele
integrării conceptului CSR în cadrul organizațiilor românești, cât și la nivelul Grupului Electrica.
De asemenea, am realizat analiza SWOT a integrării conceptului CSR în strategia Grupului
Electrica, modelul Porter și modelul AIDA, aplicate în industria energiei electrice.
Capitolul 3 cuprinde evaluarea implicațiilor managementului CSR asupra avantajului
competitiv la nivelul organizațiilor românești. Instrumentul de colectare a datelor a fost
chestionarul, respondenții fiind selectați conform criteriilor de reprezentativitate. În capitolul 4
am realizat analiza corelațiilor dintre managementul instrumentelor CSR și precursorii
performanțelor avantajului competitiv în cadrul organizațiilor din industria energiei electrice. În
acest capitol am utilizat softul SmartPLS 4.
În ultimii ani responsabilitatea socială corporativă a devenit o preocupare tot mai
importantă atât pentru organizațiile din străinătate cât și pentru cele din România. Implicațiile
sociale și de mediu ale acțiunilor derulate de către organizații sunt tot mai numeroase, efect
datorat globalizării rapide și schimbărilor socio-economice semnificative.