Sisteme de acționare pentru dezvoltarea calităților motrice în educația fizică și sportivă școlară
Résumé
Procesul de dezvoltare a calităților motrice – întâlnite în literatura de specialitate și
sub denumirea de aptitudini motrice, aptitudini psiho-motrice, calități fizice, capacități
motrice în literatura occidentală – constituie o prioritate a actului de instruire, indiferent de
ciclul de învățământ unde elevii sunt încadrați. Calitățile motrice sunt prezente – sub
diferite forme de manifestare și combinații – în toate programele școlare aferente
disciplinei educație fizică și sport. Procesul lor de optimizare – concretizat în pregătirea
fizică - nu constituie un scop în sine, ci prin influențele lor favorabile se pot obține
rezultate superioare în asimilarea și aplicarea deprinderilor motrice, sunt create premise
pentru îmbunătățirea capacității de efort, iar prin solicitările pe plan somatic și funcțional
sunt oferite condiții pentru optimizarea stării de sănătate și realizarea armoniei corporale.
Materialul elaborat nu se axează pe prezentarea căilor indirecte sau
directe/metodelor de influențare a indicilor calităților motrice, nici pe clasificarea acestora,
sau a factorilor de condiționare, toate aceste informații fiind deja existente în cursul de
TEFS, destinat studenților din anul I – studii de licență. El este un rezultat al sintetizării
exploziei informaționale existentă pe internet în ultimii ani – în special youtube – unde
sunt prezentate tot mai multe variante de structuri/exerciții/sisteme de acționare pentru
dezvoltarea aptitudinilor motrice, atât pentru educația fizică școlară, pentru activitățile
independente, dar mai ales pentru antrenamentul sportiv. Aceste variante prezentate vin să
completeze și să diversifice gama de mijloace existente deja în literatura specifică
domeniului, pentru a face mult mai atractiv și interesant pentru elevi procesul de dezvoltare
a aptitudinilor motrice, unde cadrele didactice se confruntă deseori cu atitudini reticente
din partea colectivelor de lucru.